onsdag 13 februari 2008

Öppnaförskolan och går själv

Idag så vaknade Anton vid 7 i morse och innan det så hade Emelie vart vaken ett tag för hon kollade på disney channel. Sambon matade Anton med gröt för han är hemma och är sjuk. Medans han gjorde det så passade jag på och duscha lite. Innan jag blev klar så kom Anton in och han luktade lite från baken sin så det var bara och ta av han kläderna och blöjan och duscha av han. vips så var han med ren för dagen. När jag nästan var klar så kom Emelie och hon ville med duscha så då tog jag henne med i duschen och hon blev ren med. Då var vi alla rena förutom sambon. Men han skulle fixa sig ett bad när vi var iväg sa han.

Jag plockade fram lite kläder åt barnen som dom skulle ha på sig idag och sen fick jag hjälpa Emelie och ta på sig det för annars tar det för lång tid för henne. Anton var redan klar förutom byxorna som jag tog på inann vi tog på oss ytterkläderna. När alla hade ytterkläader på sig så gick vi till dagis och där lämnade vi Emelie. Gick in på öppnaförskolan med Anton och vi tog av oss ytterkläderna och det första han vill göra då när kläderna är av är att gå till rutchkanan och klättra upp där och sen åka ner. Så det fick han göra 1 gång och sen gick vi in i lekrummet. Där inne var en liten flicka som Anton lekte med tills det kom andra barn. Efter att ha lekt en stund var det dags för lite mellanmåls fika. Jag gjorde ordning två stycken smörgåsrån med mjukost på åt anton och till mig vart det 3 st fiber rostade smörgåsar och apelsin vatten till oss båda. Hade med mig en burk med gröt åt Anton som han åt samtidigt som smärgåsrånen. Gott var det tydligen för när allt var slut ville han har mer. Men tog ner han på golvet och plockade undan efter oss och sen bar det in i lekrummet för att leka igen. Jag tog lite kort på han och några av hans vänner som han leker med. Vid 11 var det dags och plocka undan sakerna för att vi ska kunna sitta i ring på den stora gröna runda mattan och sjunga tillsammans innan vi alla skills åt. Tog på anton ytterkläderna och sen väntade vi på en kompis och hennes son för att ta lite sällskap hem en bit. Anton somnade direkt på vägen hem.

Väl hemma fick sambon hjälpa till och bära upp vagnen för Anton sov ju fortfarande och vi stallde han utanför balkongdörren så vi har lättare och höra och ta in han. Vi lagade mat och vi hann och äta maten och göra lite annat innan Anton vaknade. När han vaknade så hade han sovit i 2 timmar och ca 20 minuter. Tog upp han och han fick lite efterrätt och sen var det bara och sätt han i vagnen igen för att hämta Emelie och sen in på öppnaförskolan igen och leka och äta lite mat. Anton fick Lassagne och äta och sen lite smörgåsrån och apelsinvatten. När Anton var klar med maten så gick vi in i lekrummet och han fick leka med sina kompisar. När man ställer han upp nu så går han längre och längre sträckor själv. Jag fick till och med en filmsnutt när han går en längre sträcka Samma visa igen man ska plocka undan sakerna innan vi sjunger innan vi skills åt.
Vi kom hem och Emelie var ute på gården och lekte lite med sina sandleksaker ensamn. Alla hennes lek kompisar som hon hade i somras här på gården har ju flyttat så nu har hon bara 1 flicka kvar men hon är inte ute så ofta. Jag och Anton gick in och vi lekte lite inne och så innan det var dags för kvälls mat. Vi ropade in Emelie att det var dags äta och hon kom in. Vi satt alla runt bordet och åt och det smakade gott med.
När vi hade ätit klart så gick jag in hit till datorn för att sända iväg lite mail till folk som har vunnit lite kläder av mig på tradera. Det gick bra och sända iväg mailen. Nu väntar jag bara på att få in pengarna på mitt konto och sen lägga dom på brevlådan. När det var klart så var det dags för sjukhuset på tv. 3 som vi följer.
Anton fick sin vällingsflaska och åt upp den och sen var han vaken liten stund till innan han somnade gott och nu ligger han i sin säng och sover gott. Hoppas sover i sin säng hela natten nu. Emelie hon somande med i soffan och jag fick för en stund sen bära in henne till sin säng.

Nu ska jag sätta mig i soffan och se lite på tv innan jag lägger mig i sängen för att sova.

Ha det bra tills nästa gång

2 kommentarer:

Mel__666 sa...

Kul att han går nu Anton :-)
Blir mer jobb & jaga dom när dom går sen :D Kirah har tatt lite mer steg idag så de går framåt här med..

Anonym sa...

Hej på dig!Jo jag har tagit fotonen som är tagna på dagis med egen digitalkamera. Men bara några få av fotonen går ju att ha i bloggen, de där andra barn synns tydligt tex är ju inte så lämpligt =)